Et trygt og godt barnehagemiljø

En hovedsatsning for Askerbarnehagene er bestemmelsene i barnehageloven om psykososialt barnehagemiljø som skal sikre barns rett til et trygt og inkluderende leke- og læringsmiljø. Loven stiller høye krav til alle som arbeider i barnehagene.

Som en del av etableringen av Askerbarnehagene som et kvalitetsbegrep, er det utarbeidet en felles standard for trygt og godt barnehagemiljø. Standarden er laget i samarbeid mellom private og kommunale barnehager og Asker kommune. Vi ønsker at standarden skal være et bidrag inn i barnehagenes arbeid med et godt psykososialt barnehagemiljø, blant annet gjennom å beskrive hvordan barnehagene kan arbeide forebyggende ved å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna, og gjennom å beskrive barnehagens og de ansattes aktivitetsplikt.

Les Askerbarnehagenes standard for trygt og godt barnehagemiljø: Standard for trygt og godt barnehagemiljø i Askerbarnehagene