Store Bie

Store Bie er avdelingen for barn i aldersgruppen 3-6 år. Her er det 28 barn fordelt på tre grupper. Maxi, Midi og Mini. På avdelingen jobber det to pedagoger, en barne og -ungdomsarbeider samt to assistenter.

Barna er aldersdelt i gruppene Mini, Midi og Maxi. 4. og 5. åringene bytter på å være i vår lavvo og i barnehagen, mens 3. åringene kun har tilhold i barnehagen.

Vi har fokus på uteaktiviteter og friluftsliv, og har faste turdager samt at vi tar impulsive turer i nærområdet.  Vi bruker i stor grad Nesøyaskogen og området på Hvamodden, rundt idrettsbanen samt uteområdet ved skolen.

For skolestarterne våre har vi et tilpasset opplegg med førskoleaktiviteter gjennom hele det siste året i barnehagen.  Vi samarbeider med Nesøya skole, samt Vendla og Nesøya barnehager slik at barna blir trygge både på skolestart samt at de blir kjent med flere av de andre  barna som skal begynne på skolen. Vi følger opplegg knyttet til Brannbamsen Bjørnis, vi deltar på skikurs og på svømmekurs.

Vi arbeider temabasert, og utarbeider periodeplaner hvert halvår. Mer informasjon om vårt pedagogiske opplegg finnes i vår årsplan.

Uavhengig av tema og aktiviteter er språk og sosial kompetanse kjerneområder for oss. Vi er tett på barna og veileder om konflikter oppstår.  Vi er opptatt av å sette ord på følelser og handlinger og vi tilrettelegger for gode arenaer med tanke på å skape samhold og tilknytning.